Station Dordrecht krijgt een nieuwe entree met aan de parkzijde een circulaire en demonteerbare fietsenstalling voor 1.880 fietsen. Voorwaarde was dat het gebruikte douglas transparant moest worden afgewerkt met een gunstig onderhoudsschema. De bedrijven Richard van den Hoek en Anker Stuy Coatings gingen aan de slag.
Prorail moderniseert sinds 2000 bijna alle fietsparkeerplaatsen op de ruim 400 stations die het exploiteert. Ook de uitbreiding van het huidige aantal van ruim 500.000 fietsenstallingsplaatsen tot ongeveer 700.000 plaatsen in 2040 is daarin meegenomen. Zoals in Dordrecht. Hier bouwt Hegeman Bouw naar ontwerp van architecten Iris van Huijstee en Paul van der Ree van studioSK in Utrecht een volledig remontabele circulaire fietsenstalling van twee verdiepingen voor 1.880 fietsen.
De constructie bestaat uit stalen spanten van Broeze Nijverdal en houten liggers van De Groot Vroomshoop. Behalve deze houten liggers, krijgt de open structuur veel balustrades met douglas latten in het interieur en aan de gevel. “Ik schat in totaal wel zo’n tien kilometer”, zegt Rob van den Hoek, eigenaar van Richard van den Hoek Applicatie Technieken en Verftechnisch Advies in Bergambacht.
![](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/11/02_KDV_8158_kees-de-vries_1.jpg)
![](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/11/03_KDV_8173_kees-de-vries.jpg)
300.000 liter verf per jaar
Richard van den Hoek is gespecialiseerd in het machinaal coaten van hout en plaatmateriaal onder KOMO op basis van BRL 0806, ‘Verfapplicatie hout en plaatmaterialen voor de bouwsector’, afgegeven door SKH. Ook heeft Van den Hoek NEN-EN-ISO 9001:2015 en toelatingscertificaat verfapplicatie hout en plaatmaterialen voor de bouwsector volgens BRL 0801 Houten gevelelementen voor concept 1.
De onderneming coat voor de grotere hout- en bouwmaterialenhandels zoals Verdouw (Gouda, Apeldoorn, Gouderak en Bergambacht), Multiplaat Werkendam en fabrikanten als Van den Hondel Prefab. “Maar ook stootborden voor de trappenindustrie werken we af”, aldus Van den Hoek. De onderneming beschikt over een lakgordijnmachine, een spuitmachine en een airless spuitinstallatie. Robots verhogen de productie.
Wat Van den Hoek redelijk uniek maakt, is dat de lengte van het te bewerken hout- of plaatdeel in principe niet zoveel uitmaakt. “We hebben speciale voorzieningen voor de kortere delen. Maar onze opdrachtgevers zijn wel allemaal industrieel. Ik denk dat we in goede jaren zo’n 300.000 liter verf per jaar wegzetten van verschillende fabrikanten.”
Een van die verfleveranciers is Anker Stuy, met wie de relatie al een kleine 40 jaar teruggaat. “Mijn vader en die van de huidige salesmanager Marcel van Arnhem deden al zaken. Ik kan altijd een beroep op Anker Stuy doen. Bij grote klussen, maar ook bij kleine. Ik bestel IBC containers van 1.000 liter, maar ook een enkel blik van 20 liter en dat gaat altijd even gemakkelijk.”
![](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/11/04_KDV_8166_kees-de-vries.jpg)
![](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/11/05_KDV_8185_kees-de-vries.jpg)
Losse delen
Toen Van den Hoek de opdracht kreeg van Hegeman om de douglas latten van de fietsenstalling transparant te coaten, nam hij contact op met Anker Stuy. Van Arnhem zegt: “De fietsenstalling is een groot werk met buitenlatten, plafondlatten en bordessen die in losse onderdelen transparant moeten worden afgewerkt. APHoutconstructies in Alblasserdam monteert de geschilderde latten daarna tot prefab delen. Daarnaast stelde Prorail een streng onderhoudsadvies op waarin staat dat het douglas de eerste zeven jaar na oplevering niet opnieuw geschilderd mag worden. Daar was het onderhoudsbudget op afgesteld.”
Transparant
Een transparante afwerking is altijd kwetsbaar en onderhoudsgevoelig, zegt Van Arnhem. “Zeker onder UV-belasting. Onze eerste insteek was dan ook om niet te kiezen voor een filmvormend systeem.” Een niet-filmvormende verf trekt diep in en beschermt het hout van binnenuit. Al het douglas is daarom rondom voorzien van 17-0699 Hydrolux Impregnation in een transparante kleur (100-120 gram/m²).
Van den Hoek: “Vervolgens zijn met de kwast en rol alle kopse kanten geseald met twee lagen Hydrolux End Grain Sealer. Na droging zijn alle delen die overdekt inpandig zullen worden toegepast rondom afgewerkt in 16-0202 Ankolux Hydrostain (100-120 gram/m²). Van Arnhem: “Alle buitendelen hebben deze behandeling twee keer gekregen (100-120 gram/m² per laag).”
Onderhoud
Om uit de voeten te kunnen met het beschikbare onderhoudsbudget, knipten Van den Hoek en Anker Stuy op basis van ervaring het onderhoudsschema in tweeën. Van Arnhem: “Het overgrote deel van het douglas is overdekt binnen toegepast, weg van hemelwater. Daar hoeft de eerste zeven jaar in principe geen onderhoud aan te worden verricht. In het achtste jaar raden we een overschilderbeurt aan. Dat is bij de uitpandige douglas delen niet toereikend. Daar is het onderhoudsadvies om in het derde, zesde en negende jaar te overschilderen.”
“Het is wel belangrijk om het schilderwerk elk jaar te inspecteren op eventuele mechanische beschadigingen. Wanneer deze adequaat worden weggenomen, zal het de levensduur van het totale verfwerk ten goede komen. Ook zijn de zon en windrichting bepalend voor de degradatie van het schilderwerk. In het onderhoudsschema gaan we uit van de minimale prestatie bij een gesloten verffilm die er van de verf verwacht mag worden.”
![](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/11/06_KDV_8218_kees-de-vries.jpg)
Beschadigingen
Het toegepaste verfsysteem geeft geen garantie op scheurvorming in het hout, uittreden van inhoudstoffen zoals harsen alsmede defecten als gevolg van het schaven, zoals raising grain en loosening grain. Bij het onderstaande schema wordt ervan uitgegaan dat de delen na fabrieksmatig aanbrengen van bovengenoemd zonder beschadigingen worden gemonteerd. Indien er toch beschadigingen optreden, dient het verfsysteem hersteld te worden tot de oorspronkelijke staat. “Uiteindelijk lever ik een halffabricaat”, zegt Rob van den Hoek.
Dat is ook de reden dat de delen netjes opgestapeld en in rekwikkelfolie naar het montagebedrijf worden gebracht. Ook die beschikken over de producten van Anker Stuy om reparaties te verrichten als de houten delen achteraf nog zijn bewerkt. Volgens de huidige planning zal de fietsenstalling eind dit jaar worden opgeleverd om daarna intensief en lang te worden gebruikt. Aan het verfsysteem zal het in ieder geval niet liggen.