Ga naar hoofdinhoud

Westerveld & Nederlof tachtig jaar

Een nieuw kantoor, een nieuwe afdeling afmontage en een nieuwe naam. Met drie dagen open huis en een scherpe blik op de toekomst pakte Westerveld & Nederlof in Breedenbroek tijdens de viering van het tachtigjarig jubileum groot uit.

Eerst maar even de kengetallen. Jaarlijks bijna 50.000 stuks kozijnen (hout en kunststof), 30.000 stuks ramen, 14.000 deuren en 75.000 m² hsb-elementen. WN verwerkt 4.800 m³ hout (gelijk aan 5 miljoen kb CO2-opslag), 70.000 m² glas, 285.000m¹ recyclebaar kunststof en 95.000 liter biobased verf. Tel daarbij ook nog eens een gestage groei tot een totale omzet van 45 miljoen euro in 2022 over de activiteiten houten en kunststof kozijnen (beide rond de € 18 miljoen) en spouwbladen (€ 9 miljoen). Het is dan ook geen wonder dat Mark, Ralph en Luc Nederlof eind september vol trots bij de viering van het tachtigjarig jubileum hun bedrijf Westerveld & Nederlof drie dagen openstelden voor klanten, relaties en lokale buurtbewoners. De activiteiten werden zaterdag 1 oktober afgesloten met een personeelsfeest voor de 200 medewerkers. “Hier in de Achterhoek houden we wel van een feestje”, aldus algemeen directeur Mark Nederlof. 

Marktaandeel Westerveld & Nederlof

Het familiebedrijf combineert drie elkaar versterkende disciplines. Houten kozijnen en prefab wanden worden in Breedenbroek geproduceerd. Weneko Kunststoffen (opgericht in 1984 en dus bijna veertig jaar oud) worden in Dinxperlo geproduceerd. Mark Nederlof: “In de praktijk is het klantenbestand naar elkaar toe gegroeid. Dat is de reden dat we de drie onderdelen onder de paraplu van WN Kozijnen en Prefab Wanden bij elkaar gaan brengen. Dat is overigens een geleidelijk proces dat we in 2023 zullen afronden. Dan nemen we ook officieel afscheid van de naam Westerveld & Nederlof en Weneko.” Commercieel directeur Ralph Nederlof: “Het Algemeen Dagblad staat ook bekend als AD, Albert Heijn als AH, en wij dus vanaf nu meer en meer als WN.” Ralph’s broer Luc is verantwoordelijk voor Weneko, die het afgelopen decennium een stormachtige groei heeft doorgemaakt. Mark Nederlof: “We zien nu een stabilisatie tussen hout en kunststof kozijnen. Ik heb de indruk dat de marktverhouding 45-45 is, met 10 procent voor aluminium kozijnen. Het zou mij niet verbazen als hout de komende periode meer marktaandeel pakt. Ik merk ook aan onze klantcontacten dat er weer meer aan hout wordt gedacht.” 

Eigen systematiek

Om de onderneming klaar te maken voor de toekomst is er geïnvesteerd in een nieuw kantoor met overdadig daglicht en personeelskantine. Maar ook in verdere ontwikkeling van de afdeling kozijnen, hsb en afdeling afmontage. Mark Nederlof: “De kozijnenlijn is nu goed op orde. Er zit een goede flow in en er heerst rust. Bij spouwbladen heerst er door een grotere diversiteit aan producten meer hectiek en is het gewoon druk. We zijn ons aan het oriënteren om daar in 2024 met automatisering en robotisering meer rust in te krijgen. Voor de inbouw van kunststof kozijnen in de spouwbladen lopen er nu vijftien mensen rond. Als je dat deels kunt automatiseren heb je weer mensen over voor andere afdelingen.”  Daaraan voorafgaand zal er intern een gesprek plaatsvinden welke marktpositie er in de loop van 2023 wordt gekozen. Mark Nederlof: “We zijn nu heel breed. We kunnen alles: grondgebonden woningen, hoogbouw, appartementen, met gevelbekleding, met steenstrips. Eenvoudig, ingewikkeld. We willen mogelijk meer naar een eigen systematiek en duidelijkheid. Daar zullen we de komende periode aan gaan werken.” 

Construsoft

Tijdens de drie open dagen konden de circa 2.300 klanten, relaties en bezoekers voldoende bedrijvigheid in de productie zien. Zo wordt er gewerkt aan spouwbladen voor 280 appartementen in Zwolle en grote projecten in Ede en Amsterdam. De onderneming vingerlast het kozijnhout zelf. Ook de spouwbladen worden met platenzaag en Hundegger vanaf standaard hout en plaat opgetrokken. Verder beschikt WN als een van de eerste ondernemingen over een eigen ontwikkelde steenstriprobot, die binnen niet al te lange tijd gezelschap krijgt van een voegrobot. Mark Nederlof: “Met Construsoft Window hebben we stappen gemaakt in de productie en het klantcontact. Met verdere automatisering en robotisering maken we onszelf klaar voor de toekomst.” 

Westerveld en Nederlof is in 1942 opgericht door Herman Westerveld en Martinus Nederlof (de opa van de huidige directie). De activiteiten richten zich eerst op algemeen timmerwerk als naaikistjes en trappen. In 1949 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie aan de Terborgseweg in Breedenbroek. De broers Leen en Martin Nederlof staan als tweede generatie vanaf 1979 aan de basis van verdere uitbouw naar kunststof kozijnen en spouwbladen. Deze activiteiten werden in 1984 opgestart. In 2007 treedt de huidige derde generatie aan met Mark (zoon van Leen) en de broers Ralph en Luc (zonen van Martin). Mark Nederlof: “We zijn een trots familiebedrijf met diepe wortels in de Achterhoek.” Zo is de onderneming een van de sponsors van De Graafschap. Ralph Nederlof: “Hier in de Achterhoek zijn we nuchter, maar niet bescheiden. We zoeken het in langetermijn samenwerkingen, open en transparant waarbij je elkaar als partner versterkt. Maar los van alle procesverbeteringen en innovatie vinden we werkplezier ook belangrijk. Wie geen plezier heeft, kan niet presteren.” De bezoekers aan de open dagen gingen dan ook met lokale lekkernijen en een uitnodiging naar huis. “Um dizze mooie streek te eren, hier wat lekkers um de keel te smeren. En at jullie reis nog ‘s een keer deur Breedenbroek geet, wet dan dat d’r bi’j ons altied koffie veur jullie klaorsteet!” En zo is het.

Dit artikel is afkomstig uit Timmerfabrikant 11-2022. Nog geen abonnee? Klik hier!

Schrijf je in voor de Timmerfabrikant nieuwsbrief   Aanmelden