Adler Benelux in Heeze profiteert op het gebied van verven en lakken van de kennis en praktijkervaring van het Oostenrijkse moederbedrijf. Het aantal klanten in de timmerindustrie is gestaag groeiende en krijgt de komende jaren een impuls. Directeur Leon Cremers over groei door focus, 2K, red grandis zonder grondering en de keuze tussen prijs en kwaliteit. “Elk product floreert met de beste afwerking.”
Het magazijn van Adler Benelux in Heeze oogt indrukwekkend. Hier staat het hele assortiment opgesteld in blikken van 20 en 60 kg in de huiskleur Adler-geel. Er staan ook polyethyleen vaten van 60 en 120 kg en IBC containers. Tevens bevinden zich hier het kleurmeetlaboratorium, de spuiterij voor testen en scholingen en de kleurenmengafdeling. Daar worden de kleuren (gecontroleerd) tot op maximaal 0,3 procent kleurnauwkeurigheid (deltawaarde) afgekleurd. Bij nalevering is de kleur dan ook altijd exact hetzelfde.
Timmerindustrie
De in 1934 gestarte Oostenrijkse verffabrikant Adler startte in 2018 dochteronderneming Adler Benelux. “Met 0 euro omzet en twee man personeel, waarvan ik er een was”, zegt directeur Leon Cremers lachend. Niet zonder trots meldt hij inmiddels een personeelsbestand van twaalf te hebben. De Nederlandse vestiging heeft een jaaromzet van 3,5 miljoen euro. Als voormalig meubelmaker is het houtvak Cremers niet vreemd. De kennis en ervaring op het gebied van verf deed hij op bij Remmers Bouwchemie, divisie houtbescherming, waar hij elf jaar werkte. In Duitsland en Oostenrijk is Adler door een uitgekiende marktbenadering marktleider in de houtverwerkende industrie.
![Aquawood Covapro 40, ook onder KOMO.](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/10/02_KDV_8144_kees-de-vries.jpg)
Elk jaar verlaat 22.000 ton lak de fabriek in Schwaz (Tirol) naar klanten in meer dan 30 landen over de hele wereld. Adler richt zich volgens Cremers met zijn lakken en verven op vier doelgroepen: de timmerindustrie, de meubelindustrie, de handel en de interieurbouw en het houtverwerkende mkb (in het Duits ‘Gewerbe’).
“Die verdeling wordt in Nederland ook aangehouden. Als je start richt je je eerst op de grootste doelgroep. Dat is in Nederland net als in Duitsland en Oostenrijk het Gewerbe. In de Nederlandse meubel- en keukensector hebben we inmiddels een paar grote klanten. Met de recente indiensttreding van een vestigingsmanager in Heeze, hebben onze technische man voor de timmerindustrie Michael Harmes en ik de handen vrij om in de buitendienst het klantenbestand in de timmerindustrie de komende jaren verder uit te bouwen.”
![Het kleurmeetlaboratorium.](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/10/03_KVS03267_kees-de-vries.jpg)
2K
Een van de marketingdoelen voor de komende tijd is de deurenindustrie aan de 2K-deurenlak brengen. “Dat is een uitdaging, maar wij denken dat we met Aquawood Protor een passend systeem hebben.” Aquawood Protor is een tweecomponentencoating op waterbasis voor een dekkende of een transparante afwerking van buitendeuren.
“Slechte ervaringen met 2K uit het verleden hebben de Nederlandse deurenindustrie huiverig gemaakt en naar eencomponentproducten geleid. Onze 2K is de standaard in Duitsland en Oostenrijk, zonder verstoppingen en met een potlife van 24 uur indien gewenst. Een speciale 2K-installatie is niet per se noodzakelijk. Het kan bovendien met een spuitrobot worden aangebracht, dus wij vinden het tijd dat ook de Nederlandse deurenindustrie er hernieuwd kennis mee maakt.”
![Testen op red grandis.](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/10/04_KDV_8146_kees-de-vries.jpg)
C2C
Adler heeft een R&D-afdeling met 110 personeelsleden. “We steken veel tijd in productontwikkeling om de kwaliteit van onze producten naadloos aan te sluiten op de behoefte van de klant. Daarnaast heeft bescherming van het milieu bij ons altijd een hoge prioriteit gehad. Wij committeren ons aan de Sustainable Development Goals van de VN op de gebieden verantwoorde consumptie en productie, klimaatactie, goede gezondheid en welzijn. Onze meest duurzame coatings hebben het green duurzaamheidslabel en zijn onafhankelijk getest op milieu, gezondheid en veiligheid en levensduur. We hebben een uitgebreide lijn cradle-to-cradleproducten met bijvoorbeeld Aquawood Natureffek, Aquawood Terra en onze innovatieve Aquawood (2K) Diamond voor kozijnen en Aquawood Protor (2K) voor deuren.”
![De kleurenmengafdeling.](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/10/05_KVS03261_kees-de-vries.jpg)
Red grandis
Sinds de Nederlandse lancering in 2020 heeft de kleurlak Aquawood Covapro 40 en 60 een goede positie in de kozijnenindustrie verworven, mede door de snelle droogtijden, isolerende eigenschappen en zeer goede blokvastheid. Deze is ook KOMO-gecertificeerd, wat lang niet voor het hele assortiment het geval is. Cremers: “Het Adler assortiment is zo breed dat we niet op elk product Nederlandse KOMO-certificering hebben. Maar met Covapro 40 en 60 en Aquawood Finatop 40 transparant kunnen de meeste klanten die KOMO willen goed uit de voeten.”
De isolerende werking van Covapro 40 en 60 is goed en de verf is efficiënt in gebruik. De coating heeft bovendien een goed stelvermogen op verticale oppervlakken, met een optimale vloeiing van de verffilm. Cremers: “De belangstelling voor Covapro 40 groeit, mede omdat het bij red grandis geen speciale isolator nodig heeft. Het is een éénpotsysteem zonder grondering. We verbazen nog iedere dag onderzoekers en gebruikers door de snelle droging en perfecte vloeiing.”
![De spuiterij.](https://www.timmerfabrikant.nl/wp-content/uploads/2024/10/06_KVS03264_kees-de-vries.jpg)
Geen discussie
Stiekem wil elke timmerfabrikant 20 jaar garantie op zijn product geven, geeft Cremers aan. “Bij een goede kwaliteit horen kwalitatief uitstekende producten zoals die van ons. Dat vertaalt zich terug in de prijs en dat moet je je doel- groep goed uit kunnen leggen. Bij Adler is kwaliteit meer dan het product alleen. Het is ondersteuning, levertijd, leverbetrouwbaarheid, enzovoort. Onze deurenlakken zijn krasvast en crème- en huidvetbestendig. Geen discussie, geen uitzondering. Dat vinden wij belangrijk. Elk product floreert met de beste afwerking. Adler gaat altijd voor de kwaliteit. Dat betekent dat je niet altijd iedereen kunt beleveren, maar dat is dan maar zo. Desalniettemin blijven we groeien. Wie voor ons kiest, kiest voor kwaliteit en zekerheid. Altijd.”